De zelfrijdende auto

februari 21, 2014 De Groene Dagobert Artikelen - Duurzaam vervoer

DE ZELFRIJDENDE AUTO

Duurzame auto’s

Binnen het thema Duurzaam vervoer heb al artikelen kunnen lezen over uiteenlopende brandstoffen waar auto’s op kunnen rijden. Biobrandstoffen, waterstof, elektriciteit, groengas of zelfs lucht, het is allemaal mogelijk (zie artikelen “Biobrandstoffen, (niet) duurzaam?”, “Waterstofauto van de toekomst”, “De opkomst van de elektrische sportauto”, “Autorijden op groengas” en “Hybrid Air”). Maar niet alleen kan er met de brandstof gevarieerd worden en daarmee worden gekozen voor duurzamere alternatieven ten opzichte van de gebruikelijke fossiele brandstoffen, ook kan het brandstofverbruik verminderd worden. Daarvoor zijn talloze van reeds bestaande oplossingen, zoals het delen van een auto of gewoon de trein of een ander vervoermiddel te pakken. Maar er is ook een futuristische manier die op den duur, onder andere, zal gaan bijdragen aan een lager brandstofverbruik: de zelfrijdende auto!

De zelfrijdende auto

De zelfrijdende auto, dat klinkt als iets wat in de verre toekomst pas mogelijk is, maar toch is men al aardig op weg met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Via een uitzending van het programma Tegenlicht [1]  was onlangs het een en ander erover te zien en ook minister van infrastructuur Schultz van Haegen kan meepraten over de zelfrijdende auto. [2]  Binnenkort dus geen rijbewijs meer nodig? Dat zal nog wel een tijdje duren. Auto’s worden weliswaar steeds meer computergestuurd, maar voordat alles volledig geautomatiseerd gaat en – niet onbelangrijk – de betrouwbaarheid is toegenomen tot een volledige 100% – dat is nog niet binnen een of enkele jaren te verwachten. Alhoewel niemand weet te voorspellen hoe snel de ontwikkelingen zullen gaan ….

Het duurzame aan de zelfrijdende auto

Er zijn veel voordelen aan de zelfrijdende auto, zoals efficiency en tijdswinst (auto’s kunnen dichter op elkaar rijden, dus minder files), minder menselijke fouten en het mobieler maken van mensen die normaliter niet zo makkelijk zelfstandig de deur uit zouden gaan, zoals bejaarden, kinderen, minder validen en slechtzienden. Maar we gaan het hier natuurlijk hebben over hoe duurzaam de zelfrijdende auto is. Precieze getallen zijn niet bekend, maar het zal zo zijn dat de auto’s minder hoeven op te trekken en remmen dan dat een bestuurder van vlees en bloed dat zou doen. Die reageert immers vertraagd ten opzichte van een computer, met als gevolg een latere reactie en dus sneller moeten remmen en optrekken om weer op de gewenste snelheid te komen. En als gevolg van die tragere reactie meer afstand moeten houden op zijn of haar voorganger dan dat een computer dat zou hoeven doen. Meer afstand is weliswaar veiliger, maar het betekent ook dat er minder auto’s op de weg passen en er dus vaker file zal zijn. En filerijden is ongunstig voor het brandstofverbruik. Wanneer de menselijke bestuurders vervangen gaan worden door computers, dan gaat het dus precies de andere kant op: minder files. De voordelen van efficiency en tijdswinst aan de zelfrijdende auto gaan dus gepaard met milieuwinst.

 

Wat vind jij van de zelfrijdende auto? Lijkt het jou leuk om in een zelfrijdende auto te rijden, of maar saai? Of, heb je aanvullingen, op- of aanmerkingen, bijvoorbeeld over dit artikel, of over andere zaken? Plaats hieronder een reactie!

 

 


[1] http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2014/februari/zelfrijdende-auto.html
[2] http://nos.nl/artikel/574107-minister-schultz-in-zelfrijdende-auto.html


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/