Hybrid Air

december 11, 2013 De Groene Dagobert Artikelen - Duurzaam vervoer

HYBRID AIR

Elektrisch rijden

Tot nu toe heb je al aardig wat kunnen lezen over elektrisch rijden (zie artikelen “Hybride ferrari”, “Waterstofauto van de toekomst”, “Opkomst van de elektrische sportauto” en “Elektrisch rijden? Leuk, maar ik nog niet.”. Maar terwijl de elektrische auto in opmars is, duikt er een nieuw type auto op dat ook milieuvriendelijk is en goedkoper rijdt: een auto die voornamelijk rijdt op lucht. [1]

Hybrid Air

Deze auto op lucht mag de Hybrid Air gaan heten. PSA Peugeot Citroën brengt deze Hybrid Air naar verwachting als eerste op de markt. Op de Autosalon van Genève werden de prototypes getoond, de Peugeot 2008 Hybrid Air en de Citroën C3 Hybrid Air. Beiden Hybrid Air’s komen in 2016 op de markt.

Hoe werkt dat, Hybrid Air?

Hybrid Air is zoals het woord “Hybrid” zegt, een hybride technologie, wat betekent dat er twee vormen van energie worden gecombineerd. Voor de Hybrid Air zijn dat een driecilinder benzinemotor en een persluchtsysteem. Net als bij een hybride elektrische auto is er dus benzine nodig, maar wel met als verschil een belangrijk voordeel voor de Hybrid Air: de Hybrid Air heeft geen batterij nodig.  De Hybrid Air maakt gebruik van een persluchttank.

Perslucht tanken met de Hybrid Air?

Huh? Gaan we dan perslucht tanken? Is wat sommige mensen dan denken. Maar dat is niet zo. De technologie achter de Hybrid Air is dat de lucht in een gesloten circuit zit. Bij de Hybrid Air hoeft er ook niets opgeladen te worden. Met de Hybrid Air tank je gewoon benzine en de Hybrid Air-auto doet de rest.

Specificaties van de Hybrid Air

De specificaties van de technologie van de Hybrid Air zijn indrukwekkend. Er moet dan wel benzine met de Hybrid Air getankt gaan worden, maar het verbruik wordt slechts geschat op 2,9l/100 km en de uitstoot op 69 gram koolstofdioxide per kilometer. De Hybrid Air benadert hiermee de plug-in hybrides en de Hybrid Air streeft conventionele hybride auto’s voorbij. Verder zijn de aanschafkosten van de Hybrid Air zijn met ongeveer 15.000 tot 20.000 euro de helft van de aanschafkosten van een plug-in-hybride. Dat is mooi, want in het artikel “Elektrisch rijden? Leuk, maar ik nog niet.” heb je kunnen lezen dat de aanschafkosten een belemmering zijn voor elektrisch rijden. Doordat de auto geen dure batterij nodig heeft scheelt dit in de aanschafkosten. Ook het andere nadeel zoals genoemd in het artikel “Elektrisch rijden? Leuk, maar ik nog niet.”, een limiet op het aantal te rijden kilometers, speelt niet bij de Hybrid Air.

Hybrid Air in de stad

In het stadsverkeer komt de Hybrid Air het beste tot zijn recht. Dat komt doordat de auto in de stad gedurende 80% van de tijd alleen op lucht rijdt, dus zonder brandstof te gebruiken. Dat komt doordat in de stad de meeste energie hergebruikt kan worden die normaal gesproken verloren gaat tijdens het schakelen en remmen. Dat betekent dus dat bijvoorbeeld stoplichten dan minder een nadeel zijn voor het milieu, zoals bij “Stelling 26” ter discussie staat.

De persluchttank van de Hybrid Air

Hoe kan dat dan, dat er geen energie verloren gaat tijdens het schakelen en remmen? Dat is dankzij de persluchttank. De energie van de Hybrid Air wordt opgeslagen in een persluchttank die in de middentunnel onder de auto is aangebracht. Ter hoogte van de achteras van zit een lagedruktank die dienst doet als expansievat. Verder heeft de auto op de versnellingsbak onder de motorkap een hydraulische eenheid gemonteerd, bestaande uit een motor en een pomp. Als je remt met de auto (misschien wel voor een stoplicht), dan laten de hydraulische componenten van de auto de olie bewegen, waardoor de lucht in de tank wordt samengeperst. De lucht in de auto wil dan weer uitzetten en daardoor wordt de motor in beweging gezet, zonder dat de lucht zelf de motor ooit bereikt.

Voor degenen die de technologie aan de binnenkant willen bekijken is er dit filmpje:

 

 

 

Wat vind jij van de Hybrid Air? Zie jij jezelf ooit rijden in de Hybrid Air? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen? Plaats hieronder een reactie!

 

 


[1]  Technisch Weekblad, jaargang 44, 1 november 2013


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/