Le tour en Speed Pedelec

september 7, 2016 De Groene Dagobert Artikelen - Duurzaam vervoer

LE TOUR EN SPEED PEDELEC

Dat de Groene Dagobert “groen” is (in de zin van duurzaam) wist je natuurlijk al lang, maar sinds enkele maanden is hij nog een tikkeltje groener geworden. Hij heeft een Speed Pedelec gekocht, ofwel een snelle elektrische fiets, waarmee hij tegenwoordig op en neer naar zijn werk reist. Maar voordat het zo ver was, ging er nog wat aan vooraf ….

De pré-Speed Pedelec fase

Jawel, de pré-Speed Pedelec fase. Want het kopen van zo’n fiets is best een investering en dan maak je vooraf een aantal afwegingen. Hier is hoe het begon:

In de zomer van 2015 kwam het gekke idee op om het lekker sportief buiten zijn te combineren met een ‘gewone werkdag’. Zo kwam de Groene Dagobert op het idee om een keer fietsend heen en terug én om een keer wandelend naar huis te gaan op een zonnige vrijdag. Nou is zijn woon-werkafstand een ruime 50 kilometer (Den Haag – Amsterdam), dus wandelen zou wel tot in de nacht gaan duren. Dan maar eerst fietsen …. Maar dan behalve terug zoals gezegd ook heen. Dus hij maakte zijn fiets, een gewone ‘opafiets’ zonder versnellingen maar voor het overige nog in prima conditie, daarvoor in orde. Een en ander controleren zoals de buitenbanden en spaken, banden hard oppompen, ketting insmeren, zadel hoog afstellen, en natuurlijk water mee en schone kleding om op zijn werk aan te trekken. Google Maps mee voor de route en gaan met die banaan! En zo ging hij. Niet een keer, maar wel zo’n 5 tot 10 keer. De “Runners High”, die de Groene Dagobert krijgt van zijn hardlooptochten (zie onder meer artikelen “Hardlopen, strand en de plastic soep” en “De plastic soep en het strand – Deel 2“) zou zo weleens een “Cyclists High” kunnen gaan worden. Spoedig daarna las hij over de Speed Pedelec, een snelle elektrische fiets die niet ondersteuning biedt tot 25 km/u maar wel tot 45 km/u. Ondersteuning tot 25 km/u heeft de Groene Dagobert niet nodig, want dat haalt hij op zijn ‘opafiets’ zonder de ondersteuning met niet al te veel wind al als gemiddelde snelheid van/naar zijn werk. Maar met 45 km/u zou de reistijd wel met (bijna) een uur per enkele reis (dus twee uur heen en terug) kunnen worden ingekort. Dan zal het niet bij af en toe een fietsavontuurtje voor de lol blijven … Dus de Groene Dagobert ging testen, nog ff met zijn ‘opafiets’, maar op een minder lollig moment: de eerste week van januari. Het jaar 2016 meteen sportief van start! Hij fietste een maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag in diezelfde eerste week van januari op zijn opafiets van en naar het werk en wist flinke wind, regen en de duisternis (fietsen voor zonsopgang en na zonsondergang) te trotseren. Volbracht. Experiment geslaagd! Dus met een Speed Pedelec zou het een makkie worden.

Het grote moment

Vervolgens was het nog even wachten voordat het grote moment kwam: de aanschaf. Want in het voorjaar beginnen is uiteraard wel ietsjes leuker dan in de winter. En de accu’s zouden sneller slijten bij lage temperaturen, dus dan beter nog ff een ruim half jaar genieten van de goede staat van de fiets voordat de volgende koude periode aanbreekt (in dat geval de herfst van 2016/winter 2017). De aanschafdatum: 29 april 2016. Het is een Sparta ION E-Speed met zogenoemde “Range Extender” geworden, zeg maar tweede accu. Deze Speed Pedelec kan helaas geen 45 km/u maar 40 km/u, maar dan heb je wel de mogelijkheid van twee accu’s op de fiets (2x 500 Wh, ofwel 1 kWh) voor een prijs van 3 a 4 duizend euro alles bij elkaar, daar waar je voor een vergelijkbare accucapaciteit van 1 kWh (of nog iets minder) voor een andere fiets het allernieuwste/duurste Stromer ST2-model zou moeten kopen en dan loopt de teller tot over de 6-7 duizend euries.

Geïnspireerd door de review van ene Freek, die zelfs wel een woon-werkafstand van 60 km heeft (zie “dit artikel“, de lange review van 19-09-2015, een flink eind naar beneden scrollen om de review te zien), wist de Groene Dagobert dat met 1 kWh de fiets de afstand kan overbruggen. Dus daar ging ie dan … de GD op zijn snelle fietsie. De eerste maanden ongeveer de helft van de tijd en vanaf midden/eind juli (21 juli 2016 om precies te zijn) iedere werkdag (in zijn geval: maandagen, dinsdagen, donderdagen en vrijdagen; woensdag = rustdag). Op het moment van schrijven, 7 september 2016, heeft de fiets er al een kleine 5.000 kilometer op zitten en na een jaar zal de teller zijn opgelopen tot zo’n 20.000 kilometers. De ultieme test … hoe lang gaat de fiets mee? Gaat hij de honderdduizend halen? Dat zou natuurlijk wel heel ambitieus zijn, maar De Groene Dagobert is in ieder geval zo slim geweest om tegen een betaling de garantie van de fiets te verlengen van 2 naar 5 jaar, en dat is inclusief de accu’s. Hoe het de rest van de fiets vergaat zal de Groene Dagobert de komende maanden gaan ondervinden. Banden en remmen zijn in ieder geval vervangbaar. Ongeveer eens in de 3 maanden laat hij een onderhoudsbeurt uitvoeren (nu 1 gehad) en dan komt hij gaandeweg meer te weten.

To be continued ….

Wellicht volgt er in of na de winter een vervolg op dit artikel.

Maar voordat ik het vergeet …

De uitstoot. Wat is die? Het “groene” aspect mag immers niet onbelicht blijven. In uitlaatgassen gemeten is de uitstoot nul komma nul, maar uiteraard zal er wel CO2-uitstoot gepaard kunnen gaan voor de opwekking van de elektriciteit die de fiets verbruikt. Alhoewel dat ook zal meevallen, want thuis wordt groene stroom opgewekt via GreenChoice en ook de werkgever van de Groene Dagobert is aangesloten op groene stroom. Maar dan toch wat getallen: op de heenweg wordt gemiddeld zo’n 1,1 accu verbruikt, omgerekend 550 Wh (meestal wind mee of weinig wind), op de terugweg gemiddeld zo’n 1,5 accu, omgerekend 750 Wh (meestal wind tegen). In totaal voor een retourtje dus zo’n 1,3 kWh. Te vermenigvuldigen met 4 dagen per week en 50 weken per jaar (in werkelijkheid iets minder, maar de GD maakt ook nog wat privéritjes) maakt de rekensom zo’n 260 kWh per jaar. Behoorlijk zuinig, als je weet dat een volledig elektrische auto (wat ook al een hele duurzame manier van vervoer is) ongeveer het zes- to vierentwintigvoudige zou verbruiken. [1]

 

Hoe “Groen” verplaats jij je? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen, over dit artikel, of over iets anders? Plaats hieronder een reactie!

 


[1]   Zie “https://www.gaslicht.com/energiebesparing/kosten-opladen-elektrische-auto
Er wordt een verbruik genoemd van 0,08 kWh/km tot 0,30 kWh/km. Voor mijn Speed Pedelec is het omgerekend 1,3 kWh delen door 104 kilometer, wat neerkomt op 0,0125 kWh/km.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/