Sociaal ondernemen: 5 tips

mei 24, 2014 De Groene Dagobert Artikelen - Overig

SOCIAAL ONDERNEMEN: 5 TIPS

Sociaal ondernemen  –  Inleiding

In de artikelen “De Triodos Hart-Hoofddag” en “De ASN Bank Wereldprijs” heb je kunnen lezen over open dagen die georganiseerd worden voor duurzame ondernemers. Sociaal ondernemen met een duurzame missie. Eentje die op de website van De Groene Dagobert reeds besproken is, dat is de WavEnergy. Later heb je vervolgens in het artikel “Steun voor sociaal ondernemen” kunnen lezen op welke wijzen sociaal ondernemen gestimuleerd wordt.

Sociaal ondernemen  –  5 tips

Maar dan is vervolgens de vraag, als je sociaal ondernemen overweegt, wat komt er bij kijken? De Groene Dagobert vond een artikel met 5 tips op het gebied van sociaal ondernemen. [1]  Hieronder een samenvatting:

Geen hulpverlener

Deze tip houdt in dat je de focus moet behouden op het ondernemen. Het is weliswaar goed om hulpbehoevend te zijn door bijvoorbeeld personeel met een beperking in dienst te nemen, maar wees niet al te hulpverlenend en verlies niet de commerciële focus. Uiteraard is deze tip niet van toepassing indien je een onderneming hebt die op groen ondernemen is gericht en de focus niet is om mensen met een beperking te helpen. Er zijn vele vormen van sociaal ondernemen en wellicht is dit dus niet van toepassing.

Een goede strategie

Ook bij deze tip gaat het erom dat je het financiële plaatje niet uit het oog verliest. Waar het in bovenstaande tip erom ging dat je de kosten met betrekking tot werken met personeel met een beperking binnen de perken houdt, gaat het er hier om dat je een duidelijke financieringsstrategie, marktstrategie en goede financiële administratie hebt, hetgeen nodig is omdat sociaal ondernemen nu eenmaal meestal duurder uitpakt dan minder sociaal ondernemen.

Sociale missie

Je kunt financieel als ondernemer dan wel je zaken goed op orde hebben, maar zeker niet onbelangrijk is de communicatie van je sociale missie naar de buitenwereld toe. Deze tip gaat er dus om dat je helder maakt wat je doet, met wie en waarom, zodat duidelijk is waarom jij een sociale onderneming bent.

Werk met een doelgroep

Ook zeker niet onbelangrijk is het definiëren van je doelgroep. In het artikel wordt gesproken over verschillende soorten mensen met een beperking waarop je je kunt richten, maar kijk je naar een groene sociale ‘onderneming’ zoals De Groene Dagobert dan zijn het mensen die zijn artikelen graag lezen en er over gaan praten en discussiëren zodat het zich verder verspreidt.

Betrek stakeholders

Met deze tip wordt uitgelegd dat het nuttig is om stakeholders bij je bedrijf te betrekken, zodat zij je onderneming vooruit kunnen helpen en het tegelijkertijd jou mogelijkheden biedt om de kennis over je branche uit te breiden.

 

Hoe kijk jij aan tegen sociaal ondernemen? Ken je mensen die sociaal ondernemen? Of heb je aanvullingen, op- of aanmerkingen, bijvoorbeeld over dit artikel, of over andere zaken? Plaats hieronder een reactie!


[1]  http://www.nuzakelijk.nl/sociaal-ondernemen/3627477/vijf-tips-succesvol-sociaal-ondernemen.html


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/