Duurzaam tandwiel

december 27, 2013 De Groene Dagobert Artikelen - Duurzaam vervoer

DUURZAAM TANDWIEL

Duurzaam fietsen

Tot nu toe heb je binnen het thema “Duurzaam vervoer” vooral kunnen lezen over duurzaam vervoer per auto. Maar wat we in Nederland ook graag doen is fietsen. Fietsen is uit zichzelf al duurzaam omdat je niet de CO2 uitstoot die een auto of een vliegtuig uitstoot (voor dat laatste, zie artikel “Vliegen en de CO2-belasting”). Je stoot wel CO2 uit met ademhalen, maar dat zal niet zo veel zijn. [1]  Een fiets, zoals je weet, bestaat onder andere uit een zadel, een frame, wielen een ketting en ….. iets wat nodig is om die wielen en ketting aan te drijven ….
Je benen? Ja, die ook. Maar er is nog iets …..
Tandwielen!

Duurzaam tandwiel

Tandwielen, precies. Er zijn nu tandwielen ontworpen die het fietsen nog wat duurzamer maken. In dit geval dan duurzamer voor je eigen energie. In het geval van een e-bike of scooter ook duurzamer voor het milieu. Want de tandwielen zijn breed toepasbaar. Het duurzame tandwiel is ook geschikt voor andere voertuigen en machines.

Waarom is het duurzaam?

Normaliter gaat er veel energie verloren bij het overbrengen van kracht via een tandwiel, zoals het aandrijven van een fietsketting, wanneer we het over de fiets hebben. De energie gaat verloren doordat de fietser telkens van het ene naar het andere tandwiel moet schakelen. Een fiets zonder versnellingen is in die zin duurzamer. Maar ja, dan heb je dus geen versnellingen. Voor wie wel versnellingen wil is er nu een tandwiel bedacht wat van diameter kan veranderen. Op die manier krijgt een fiets ontelbaar veel versnellingen. Hetzelfde geldt voor de e-bike, scooter, of ander vervoermiddel.

Hoe werkt nou zo’n duurzaam tandwiel?

Gebruikelijk is dat de tandjes van het wiel op één vaste schijf zitten. Bij het duurzaam tandwiel zitten de tandjes van het wiel echter op een ketting. De tandjes op de ketting rollen uit wanneer hij breder moet worden. Ook wordt de ketting strakker aangetrokken als het tandwiel moet krimpen. Hierdoor kan het tandwiel de gewenste diameter aannemen.

Duurzaam tandwiel voor gemotoriseerd verkeer

Alhoewel het duurzaam tandwiel je energie bespaart bij het fietsen, mag het uiteraard pas echt een duurzaam tandwiel heten als het milieu ermee wordt gespaard. De verwachting is dat met het duurzaam tandwiel het milieu zeker gespaard gaat worden. Bij motorvoertuigen zou het duurzaam tandwiel het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met minstens 20 procent moeten verminderen. Uiteindelijk zou de uitvinding de traditionele versnellingsbak van de auto kunnen gaan vervangen. Dankzij de vele versnellingen die het tandwiel heeft doordat het zijn diameter kan aanpassen kan de automobilist straks een stuk duurzamer optrekken en afremmen. En de actieradius van elektrische voertuigen kan er ook mee omhoog. Een e-bike zou naar schatting 20 procent meer kilometers kunnen afleggen voordat deze weer opgeladen moet worden.

 

Wat vind jij van het duurzaam tandwiel? Een goed idee? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen? Plaats hieronder een reactie!

 


[1]   http://plazilla.com/hoeveel-co2-produceer-jij-per-dag
[2]   http://www.nuzakelijk.nl/starten/3649756/nederlands-tandwiel-bespaart-energie.html


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/