Elektrische opslag

december 29, 2015 De Groene Dagobert Artikelen - Recycling

ELEKTRISCHE OPSLAG

Verbetering van batterijcapaciteit

Batterijen bestaan al heel lang. Het is wat dat betreft niets nieuws en ook niets duurzaams. Sterker nog, ze vervuilen het milieu als ze daarin terecht komen. Alhoewel plastic en blikjes overheersen, komt De Groene Dagobert ze ook weleens tegen tijdens de maandelijkse acties van de Vuilraaptroep. Maar naast het feit dat we steeds beter worden in recycling, worden we ook steeds beter met wat er zoal mogelijk is met batterijen. Het gaat ‘m in dit geval om de opslagcapaciteit, de energieopslag of elektrische opslag, ofwel de accucapaciteit van de batterijen.

Elektrische opslag: een terugblik

In de artikelen “Ecovat: energieopslag”, “Groene stroom opslaan” en “Groene stroom opslaan – Deel 2” heb je binnen deze website al eerder kunnen lezen over de mogelijkheden en trends op het gebied van elektrische opslag. Maar je ziet nu dat de trend gaat versnellen.

Elektrische opslag: een rekenvoorbeeld

De mogelijkheden op het gebied van elektrische opslag hebben nog wel een weg te gaan en de ontwikkeling wordt geremd door onder andere de salderingsregeling. Dit houdt kortgezegd in dat wanneer er per saldo door een bedrijf of huishouden meer (duurzame) energie wordt opgewekt dan dat er wordt verbruikt, dat je dan geld terugkrijgt van je energiemaatschappij. Op het moment dat je geen geld meer terugkrijgt (of veel minder), dan wordt elektrische opslag een stuk relevanter. Even een simpel rekenvoorbeeldje om dit uit te leggen:

Stel dat je nu (winter) 100 verbruikt en in de zomer 200 opwekt, dan krijg je in een situatie waarin de salderingsregeling voor 100% werkt (alhoewel dat in de praktijk niet het geval is, i.v.m. energiebelasting) per saldo het bruto-energietarief (‘kaal tarief’ plus belastingen) maal 100 terug (100 -/- 200 = -/- 100). Ingeval er geen salderingsregeling is, dan betaal je per saldo 100 (100 -/- 0 = +100) en ingeval van een salderingsregeling die qua belastingen alleen werkt tot aan je verbruik (zo kennen we ‘m nu), kom je op 0 uit (100 -/- 100 = 0). Althans, voor wat betreft de belastingen. Voor het ‘kale tarief’ geldt wel een teruggaaf van 100.

Nu dan de situatie met elektrische opslag zonder salderingsregeling. Zonder elektrische opslag zou je per saldo 100 betalen. Daar doe je dan maar één winter mee. Met elektrische opslag zul je in dit getallenvoorbeeld nooit meer betalen. Immers, de 200 die je in de zomer hebt opgewekt sla je op. Dit is dan ruim voldoende om de volgende winter (100) mee door te komen. De volgende zomer doe je weer precies hetzelfde.

We weten dat het in de praktijk niet zo eenvoudig en aantrekkelijk is. Immers, er staan een heleboel belastingen en daarnaast ook vaste kosten op je energienota, die je blijft betalen zolang je een energiemaatschappij nodig hebt. Maar het getallenvoorbeeld laat wel de verschillen zien.

Wat speelt nog meer?

Behalve de salderingsregeling zijn er nog veel meer zaken die invloed hebben op de aantrekkelijkheid van elektrische opslag. Het gaat te ver om al die zaken in dit artikel te bespreken. Zie daaromtrent het artikel opgenomen in de voetnoot. [1]

Wat De Groene Dagobert betreft kan verbetering van elektrische opslag hem niet snel genoeg gaan, dus hij zal de trend nauwlettend in de gaten houden. Immers, het is dé manier om snel de overstap naar onder andere elektrisch vervoer te maken. Het maakt elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker als de auto’s zonder al te hoge kosten straks verre afstanden kunnen rijden, in ieder geval zodanig dat mensen om die reden niet meer een benzine- of dieselauto hoeven aan te schaffen. Ook volgt De Groene Dagobert nauwlettend de verbetering in actieradius van de zogenoemde Speed Pedelecs, snelle elektrische fietsen tot 45 km/u, waarvan hij er in het voorjaar van 2016 een wil aanschaffen.

 

Hoe snel denk jij dat de verbetering van elektrische opslag zal gaan? En op welke manieren gaan we dit in ons dagelijks leven merken? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen, over dit artikel, of over iets anders? Plaats hieronder een reactie!

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/