Duurzaam vliegen
DUURZAAM VLIEGEN
Duurzaam vliegen, kan dat? Een Airbus Plugin Hybrid heb ik nog niet gezien, maar toch kun je duurzaam vliegen. Beter gezegd, het vliegen zelf is niet duurzaam, maar je kunt het vliegen op een duurzame manier compenseren. Misschien kom je net terug van een vliegvakantie, of sta je juist op het punt om nog net even dat laatste stukje zomer mee te pakken en wil je nu een vliegreis gaan boeken. Of wie weet maak je binnenkort wel een zakenreis, waarbij je gaat vliegen.
Hoe duurzaam is vliegen?
Je zou denken dat een vliegtuig zuiniger is dan bijvoorbeeld een touringcar, omdat een vliegtuig gemaakt is om zich sneller te verplaatsen en daarmee meer kilometers in dezelfde tijd aflegt. Je gaat dan denken dat een vliegtuig ook meer kilometers aflegt met dezelfde brandstof, maar dit blijkt toch niet het geval te zijn. Als je kijkt op de website van Milieu Centraal, dan zou een vliegtuig zelfs wel vijf tot vijftien keer meer belastend zijn voor het milieu dan een touringcar.
Hierbij de volgorde van meest naar minst zuinig:
1) De touringcar;
2) De internationale (hogesnelheids)trein;
3) De auto met meerdere inzittenden;
4) Het vliegtuig of de auto met slechts één inzittende.
Wanneer je niet naar een hele verre bestemming toegaat, zoals een bestemming binnen Europa, dan zou je de touringcar kunnen kiezen omdat die zowel qua budget als qua impact op het milieu een goede combinatie is. Een echte Groene Dagobert. Zo ging ik een aantal jaar geleden met Eurolines voor maar 38 euro op en neer naar Italië. Is de bestemming echter wat verder weg, dan zullen het milieu en tijd en geld niet meer naar dezelfde keuze toe leiden. Zou je dan namelijk het gehele parcours per touringcar afleggen, dan pakt het in ieder geval in tijd zeer nadelig uit en misschien ook wel in geld. Duidelijk is dan dat de keuze het vliegtuig wordt.
De vraagstelling wordt dan de volgende:
Gegeven het feit dat je met het vliegtuig op vakantie wilt naar een verre bestemming en er niet al te veel voor wilt betalen, wat kun je dan doen om het milieu zo veel mogelijk te sparen?
Duurzaam op temperatuur blijven!
Welnu, als je doel is om vanwege warme temperaturen op vakantie te gaan, kies dan in de winter voor een verre bestemming en blijf in de zomer dichtbij huis. Dan krijg je veel ⁰C per euro of ⁰C per afgelegde kilometer er voor terug. Waar het normale woord prijs-kwaliteitverhouding is zou je het nu een prijs-temperatuur- of prijs-⁰C-verhouding kunnen noemen. De prijs-⁰C -verhouding wordt uiteraard nog beter als je dan in de winter buiten het hoogseizoen gaat, omdat de prijs dan lager is. Er gaan dan meer ⁰C ’s in per euro. Voor wat betreft de ‘prijs-CO2-verhouding’ maakt dat laatste echter niet echt verschil, want buiten het hoogseizoen reizen betekent niet alleen een lagere prijs maar ook minder passagiers in het vliegtuig en dus meer CO2-uitstoot per passagier. Volg je ‘m nog? 🙂
Pfff …. wel ingewikkeld, al die ⁰C – en CO2-prijsverhoudingen! Je wilt gewoon lekker op vakantie wanneer het jou uitkomt! In plaats van uit te zoeken wanneer de ‘prijs-CO2-verhouding’ het beste zou zijn kun je er ook voor kiezen om zogenoemd ‘klimaatneutraal’ te vliegen. Via de website van Milieu Centraal is hier het een en ander over te vinden, via de website http://greenseat.nl. Daarnaast bieden vliegmaatschappijen ook vaak zelf die mogelijkheid. Je kunt al voor enkele tientjes de klimaatschade van een retourtje naar bijvoorbeeld Sri Lanka compenseren. Wil je het liefst helemaal geen extra geld eraan uitgeven, zoals een echte Dagobert? Dan kun je zelf bomen planten. Dit is een van de dingen die organisaties doen om de reis klimaatneutraal te maken. Immers, een boom consumeert CO2 en doet dus de extra CO2 die je met je reis uitstoot teniet.
Filmpje over Greenseat:
Nu weet je dus hoe je klimaatneutraal kunt vliegen. Het berekenen van de prijs-CO2-verhouding hebben we maar laten zitten, maar als je dan vervolgens wel nog kijkt naar de prijs-kwaliteit- en natuurlijk niet te vergeten …. de prijs-⁰C-verhouding 😉 ….. dan heb je weer een Groene Dagobert combi te pakken! :
– een goede prijs-etcetera (vul maar in …)-verhouding; en
– je doet wat goeds voor het klimaat!
[…] vervoer” heb je al een aantal artikelen kunnen lezen op het gebied van duurzaam vliegen (“Duurzaam vliegen”, “Vliegen en de CO2-belasting” en “Ticket naar de zon(ne-energie)”) en nu […]
[…] de belasting op CO2-uitstoot van vliegen die geïntroduceerd zou kunnen worden en in het artikel “Duurzaam vliegen” heb je kunnen lezen over de CO2-besparing die mogelijk is met je ticket. Over hoe je de CO2’s van […]
[…] artikelen kunnen lezen over duurzaam vervoer per auto, maar daarnaast ook per vliegtuig (artikelen “Duurzaam vliegen” en “Vliegen en de CO2-belasting”), per scooter (artikel “De duurzaamste […]
[…] een instrumentele functie, namelijk om de uitstoot van CO2 terug te dringen. In het eerdere artikel “Duurzaam vliegen” heb je kunnen lezen in hoeverre vliegen (niet) duurzaam is en wat je eraan kunt doen om het vliegen […]