Voedselbedrijven –> eten, dus ‘Groen’?
VOEDSELBEDRIJVEN –> ETEN, DUS ‘GROEN’?
Voedselbedrijven en klimaatverandering
Voedselbedrijven, ze zorgen ervoor dat we eten hebben. Eten komt uit de natuur, dus zou je zeggen dat voedselbedrijven goed voor de natuur zijn. Maar het tegendeel is waar. Zijn voedselbedrijven ‘Groen’ of niet? Wat zijn de effecten van voedselbedrijven op klimaatverandering? Hierbij een samenvatting:
– Bossen worden gekapt of platgebrand. Dit doet men zodat grote stukken land kunnen worden ingericht als landbouwgrond. Dit hebben de voedselbedrijven nodig voor een zo efficiënt mogelijke productie.
– Voor hun agrarische grond gebruiken de voedselbedrijven veel water en kunstmest.
– Voordat bossen en andere natuur plaatsmaakt voor agrarische grond neemt de biodiversiteit af.
– Door de afname van de biodiversiteit neemt het risico op plagen toe, dus worden er flinke hoeveelheden bestrijdingsmiddelen aangevoerd.
– Veel CO2-uitstoot. Ongeveer een kwart van alle broeikasgasuitstoot wereldwijd zou veroorzaakt zijn door de manier waarop wereldwijd ons voedsel geproduceerd wordt. [1] Grote landbouwvoertuigen zijn nodig om het land te bewerken en om te oogsten, waarna vervolgens het product de hele wereld wordt overgevlogen voor de verwerking en consumptie.
Vicieuze cirkel?
De extra CO2-uitstoot van en door de voedselbedrijven leidt tot klimaatverandering. De klimaatverandering zorgt voor meer weersextremen zoals orkanen, overstromingen of juist lange perioden van droogte. Daardoor mislukken oogsten en moet er dus nog meer grond een agrarische bestemming krijgen om alle monden wereldwijd te voeden. Met nog meer van de zojuist genoemde weersextremen tot gevolg. Je zou het een vicieuze cirkel of neerwaartse spiraal kunnen noemen.
De positieve kant
Of is bovenstaande wel een erg zwart scenario? Zijn de voedselbedrijven en de gevolgen van wat zij doen zo erg nog niet? Dat ligt eraan welke voedselbedrijven het betreft. Een aantal positieve voorbeelden heb je kunnen zien in de artikelen “De biokasteler”, “Duurzaam opgewekte energie bij de boer”, “Boeren belonen voor CO2-reductie” en “Biologische boerenbedrijven: crisisbestendig?”. De wereld is aan het veranderen. In ‘Groene’ zin op een positieve manier en je ziet dat de consument milieubewuster wordt en de boer daar ook op inspeelt. Ook Oxfam Novib helpt mee. In de campagne “Behind the Brands” [2] daagt deze organisatie door middel van een scorekaart de tien grootste voedselbedrijven uit om in hun productieketen de (gevolgen van) klimaatverandering te beperken. Het gaat om echt grote voedselbedrijven, die samen een omzet hebben van meer dan een miljard dollar per dag en tevens veel macht en invloed hebben op de mondiale voedselketens. Die invloed kan op een positieve manier gebruikt worden, om andere bedrijven en regeringen aan te zetten om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. Tevens kun je een petitie tekenen, via http://www.behindthebrands.org/nl, waarmee je zelf de voedselbedrijven oproept om verantwoordelijkheid te nemen ten aanzien van het klimaatprobleem.
Wat vind jij van de manier waarop voedselbedrijven omgaan met de natuur en met klimaatverandering? En in hoeverre ervaar jij de goede initiatieven die genomen worden als zinvol? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen? Plaats hieronder een reactie!
[1] De betere wereld, enjoy & do good (http://www.debeterewereld.nl), nummer 3, 2014, pagina 11
[2] “Behind the Brands” maakt onderdeel uit van “GROW”. Dit is een internationale campagne die focust op de vijf belangrijkste thema’s die van invloed zijn op het wereldwijde voedselsysteem. Deze thema’s zijn landjepik, klimaatverandering, biobrandstof, eerlijke voedselprijzen en kleinschalige landbouw.
http://www.oxfamnovib.nl/GROW
Geef een reactie