Stelling 15

augustus 29, 2013 De Groene Dagobert Stellingen

Stelling 15:

Er moeten meer parkeerplaatsen komen met oplaadpunten voor elektrische auto’s. Ook als dit gefinancierd moet worden door parkeren voor niet elektrische auto’s (nog) duurder te maken.

 

Eens of oneens ?

Wat vind jij en waarom? Grote kans dat de lezer (jij dus) een niet elektrische auto bezit of leaset! Wat wordt het? Nu toch maar voor de portemonnee gaan (“Dagobert”)? Plaats hieronder een reactie!

4 Responses to “Stelling 15”

  • Pietje schreef:

    Ga nou eerst maar eens minder rijden. Er is gewoon niet genoeg nikkel om genoeg accus te maken voor alle auto’s, dus niet te veel “electrisch” denken. Denk eerder in “lokaal” en “zonder auto”.

    • De Groene Dagobert schreef:

      Daar zit wat in. Minder rijden is het allerbeste. Wel is elektrisch rijden een mooie tussenoplossing. Het is duurzamer dan rijden op fossiele brandstoffen, maar het is inderdaad zo dat de voorraden die nodig zijn voor de productie niet oneindig zijn. Het volgende staat op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto) :

      De voordelen:
      “De elektromotor zet de elektriciteit uit de accu’s efficiënter om in beweging dan een benzinemotor dat met de brandstof doet. Bij het laden en weer verbruiken van de elektriciteit uit de accu’s vind nauwelijks energieverlies plaats. Volgens het TNO, die de gehele cyclus van bron tot verbruik met alle ins en outs heeft uitgerekend, produceert een elektrische auto beduidend minder CO2 dan een conventionele auto. Zelfs als de elektriciteit uit kolengestookte centrales komt produceert deze 22% minder CO2, de voorspelling is dat in 2020 het verschil 35% zal bedragen.”

      De nadelen:
      “De milieubelasting die optreedt bij de productie en afschrijving van elektrische auto’s is identiek aan traditionele auto’s. Elektrische auto’s hebben echter zwaardere accu’s en de productie van accu’s vormt daardoor een grotere potentiële milieubelasting dan conventionele auto’s. Lithium-ion batterijen verliezen na 5 jaar zo’n 20% van hun actieradius, dit is afhankelijk van het rijgedrag en de fabrikant. Een ander aspect is het grotere gebruik van zeldzame metalen, zoals lithium, neodymium, yttrium en lanthanum. Dat zijn eindige grondstoffen. Een oplossing wordt gevonden in het recyclen van de gebruikte materialen en met name de batterijen.”

      Op het eind wordt genoemd dat een oplossing wordt gevonden in het recyclen van de gebruikte materialen en dan met name het recyclen van de batterijen. Wellicht dat, naarmate de technologie vordert, men steeds minder materialen nodig heeft voor het produceren van elektrische auto’s en men in het recyclen steeds beter gaat worden?

  • […] de populariteit van de elektrische auto in algemene zin, zijn een aantal stellingen geweest. Zie “Stelling 15″, “Stelling 31″ en “Stelling 34″. Daarnaast kunnen praktische voordelen […]

  • […] vind jij en waarom? Zoals je bij “Stelling 15″ hebt kunnen lezen, is er een tekort aan oplaadpunten voor de elektrische auto. Gegeven het feit […]


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/