De groene trein!

september 21, 2014 De Groene Dagobert Artikelen - Duurzaam vervoer

DE GROENE TREIN!

Geel + blauw = groen

De Groene Dagobert reist vaak met de trein, maar nog mooier zou het natuurlijk zijn als het een groene trein is. Binnen het thema “Duurzaam vervoer” heb je tot nu toe vooral artikelen kunnen lezen over duurzame auto’s en dergelijke, maar nog niet zo veel over de trein. Het artikel “Zuinig met de trein” was al wel gewijd aan het zuinig reizen met de trein en in dat opzicht aan het reizen met een groene trein, maar dan hebben we het nog niet over een trein op groene energie. Maar eerst gaan we het hebben over de kleur groen….

Zoals vrijwel iedereen weet zijn de treinen van de NS geel met blauw gekleurd. Zoals ook vrijwel iedereen weet kun je de kleur groen maken door geel met blauw te mengen. Gaat er nu al een lichtje bij je branden … ? Bij twee studenten van de TU Delft, Michiel van Sinderen en Steffen de Jonge, in ieder geval wel. [1]  Zij kwamen met het idee om de trein te voorzien van vele kleine gele en blauwe blokjes. Het idee is namelijk dat als je de blokjes op een afstand ziet, dat het dan net één kleur groen lijkt in plaats van geel met blauw. De ogen laten de kleuren vertroebelen, net zoals dat met de pixels op TV gebeurt.

Dus … in letterlijk opzicht is er dan inderdaad sprake van een groene trein. Maar minstens net zo belangrijk of nog belangrijker is dat de groene trein ook een groene trein is in milieu-opzicht …..

De groene trein … op groene energie!

En dat, dat de groene trein een groene trein wordt in milieu-opzicht, lijkt ook te gaan slagen. De planning is namelijk dat in 2015 al de helft van alle treinen volledig op windenergie rijdt. De groene trein zou vervolgens in 2018 een echte groene trein zijn, omdat er dan sprake is van volledige opwekking van energie uit windmolenparken. De stroom zou opgewekt gaan worden uit speciaal voor de trein aangelegde nieuwe windmolenparken.

Dus … wie weet zit jij straks in zo’n groene trein!

 

Wat weet of vind jij van de groene trein? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen? Plaats hieronder een reactie!

 


[1]  Sp!ts, Nieuws & Entertainment, vrijdag 19 september 2014

One response to “De groene trein!”

  • Fred Verhaaren schreef:

    Dat de trein op windenergie rijdt is een kwestie van voldoende certificaten kopen. Dat is niet echt groen. Want als de trein al die windenergie verbruikt, kunnen anderen die niet meer gebruiken.

    Wat wel groen is, is bijvoorbeeld:
    – zuiniger rijden. NS traint en monitort haar machinisten om zuiniger te rijden. Dat scheelt al 10 % in energieverbruik en in de kosten van energie. Dat is met minimale investeringen heel snel terugverdiend.
    – gestroomlijnde infrastructuur. Met minder wissels en een gestroomlijnde infrastructuur kunnen treinen beter uitrijden. Bij het project Sporen in Arnhem leverde dat 15 % besparing op
    – terugwinning van remenergie. De dubbeldekkers zijn uitgevoerd met een generator die de remenergie weer omzet in stroom naar de bovenleiding
    – toepassen van energieopslag op stations met bijvoorbeeldd vliegwielen om de energie van remmende treinen tijdelijk op te slaan om die energie vervolgens te gebruiken voor een optrekkende treinen.
    – zonnepanelen op de perrondaken
    – WKO voor wisselverwarming, LED seinen, elektronisch treinbeveiliging, zuinige apparatuur, etc
    – zuinig ingerichte commerciële voorzieningen op de stations, geen windgordijnen bij de deur, etc.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/