Groene buitenschoolse opvang
GROENE BUITENSCHOOLSE OPVANG
Genieten van het buitenleven
Binnen het thema “Duurzaam genieten” heb je meerdere artikelen kunnen lezen over hoe je kunt genieten van eten en/of drinken op een duurzame manier. Variërend van duurzaam uit eten gaan tot een App (“Questionmark”). Maar wat je ook binnen het thema “Duurzaam genieten” veel aantreft zijn manieren om van de buitenlucht te genieten op een groene manier. Denk aan hardlopen en het tijdens de tocht opruimen van zwerfafval (artikel “Hardlopen, strand en de plastic soep”). Maar het buitenleven is meer dan sport alleen….
Groene buitenschoolse opvang
Buitenleven kan ook buitenschoolse opvang zijn voor kinderen. En uiteraard wordt er ook nu gekeken wat de impact is op het milieu. Waarom buitenschoolse opvang? Het argument van buitenschoolse opvang is onder andere om wat te doen aan de “beeldschermcultuur”, om kinderen te leren dat er meer is dan je beeldscherm. Immers, spelen met zand en water is ook leuk. Dus is er een vorm van kinderopvang in opkomst, waarbij die zoveel mogelijk buiten plaatsvindt: groene buitenschoolse opvang.
Wat te verstaan onder “groene buitenschoolse opvang” ?
Groene buitenschoolse opvang kan heel ver gaan. Zo zijn er in Engeland en Wales zogenoemde “forest schools”. Dit is groene buitenschoolse opvang in de vorm van openluchtscholen in het bos. En zo ook in Scandinavische landen en in Duitsland is groene buitenschoolse opvang gangbaar. Ouders geven er hun kinderen als vanzelf een extra setje warme kleren mee naar de kinderopvang.
Het buitenleven aan groene buitenschoolse opvang
Dat klinkt allemaal heel goed, die groene buitenschoolse opvang. Zo bestaat er nu ook een certificaat voor “groene kinderopvang”. Om daaraan te voldoen moet het opvangcentrum de kinderen minimaal één uur per dag buitenlaten, ongeachtg het weer of het seizoen. En er moeten buiten grond, zand of water aanwezig zijn om mee te spelen. En op soortgelijke wijze is de regen ook een speelelement en kan er dus ook met “slecht weer” buiten gespeeld worden. Je kunt regen vangen, meten en voelen. En behalve een stukje creativiteit worden de kinderen ook in vaardigheden getraind, zoals zaaien, poten, stekken en oogsten. En dieren zoals vogels, insecten of kleine zoogdieren dienen aanwezig te zijn in de buitenruimte.
Beperkingen aan groene buitenschoolse opvang
Toch zijn er helaas beperkingen die een rem vormen op de groei van groene buitenschoolse opvang. Zo verbood een GGD-inspecteur onlangs het werkplan van een buitenschoolse opvang waarin de kinderen onkruid zouden snoeien in de schooltuin. Ondanks het feit dat dit met werkhandschoenen zou gebeuren en onder hoede van een tuinman. De reden dat het verboden werd is omdat de kinderen zich mogelijk zouden kunnen prikken aan stekels of brandnetels. En dit terwijl het juist een goede educatie voor de kinderen zou zijn om te leren dat bijvoorbeeld braamstruiken kunnen prikken en waarom brandnetels de naam hebben die ze hebben. De veiligheidseisen waaraan een kinderopvang moet voldoen schieten soms dus wat door en dit schijnt ook per gemeente nogal te verschillen. Wat bijvoorbeeld in Delft wel mag, kan een inspecteur in Amsterdam te ver gaan. Samenvattend, er zijn dus nog wat hobbels op de weg naar een groener leven voor kinderen …
Wat vind jij van groene buitenschoolse opvang? Zou het meer gestimuleerd moeten worden in plaats van geremd? Of, heb je aanvullingen, op- of aanmerkingen, bijvoorbeeld over dit artikel, of over andere zaken? Plaats hieronder een reactie!
[1] De Volkskrant, vrijdag 11 april 2014, pagina 23, artikel “Buitenschoolse opvang in de buitenlucht”
[…] voordeel is dat de kinderen gaan buiten spelen (wat ook een goede ontwikkeling is, zie artikel “Groene buitenschoolse opvang”) met hun speelgoed, want daar schijnt de […]
[…] het artikel “Groene buitenschoolse opvang” heb je kunnen lezen over de stimulans om kinderen meer buiten te laten komen. Kind of volwassen, je […]