Goedkoop en duurzaam vervoermiddel?
GOEDKOOP EN DUURZAAM VERVOERMIDDEL?
Duurzaam vervoermiddel van en naar het werk
In de artikelen “Leaseauto, eigen auto, OV of fiets?” en “Het gevangenendilemma (Prisoner’s Dilemma) en woon-werkverkeer” heb je kunnen lezen over een aantal verschillende alternatieven om op en neer van en naar het werk te reizen (of soortgelijk: school, afspraken etc.) en in hoeverre er per vervoermiddel sprake is van een duurzaam vervoermiddel. Welnu, meestal haalt De Groene Dagobert zijn informatie uit duurzaam-gerelateerde artikelen uit kranten en van internet (“Groene” bronnen). Dit keer aandacht voor de omgekeerde situatie, een interessant artikel op een website voor beleggers (“Dagobert” bron) en daar dan een artikel met een duurzaam tintje. Het artikel [1], op iex.nl [2], vergelijkt verschillende vervoersalternatieven met elkaar en dan zowel wat betreft het kostenplaatje als wat betreft in hoeverre er sprake is van een duurzaam vervoermiddel.
Duurzaam vervoermiddel
Het artikel, met als titel “De wereld verbeteren èn geld besparen: auto of ov?” behandelt precies de combinatie die bij De Groene Dagobert centraal staat. Om te toetsen in hoeverre er sprake is van een duurzaam vervoermiddel wordt bij auto, bus, trein en fiets gekeken naar de CO2 uitstoot per reiziger. Onderaan in het artikel wordt dit voor de verschillende vervoerstypen in een staafdiagram weergegeven. Qua duurzaam vervoer is de volgorde van minst naar meest duurzaam als volgt samen te vatten:
Auto op benzine, auto op diesel, auto op LPG, stadsbus, auto op elektriciteit, stoptrein, streekbus, Intercitytrein, fiets. We zien dan dat alle auto’s op de elektrische auto na (de stadsbus stoot meer CO2 uit) het minst duurzaam zijn en dat trein en bus een lagere CO2 uitstoot hebben, maar dat fietsen het allerbeste is. Dit heeft te maken met het feit dat een groot deel van de stroom die elektrische auto’s en treinen gebruiken nog geen groene stroom is. De (zeer) oplettende lezer zal zich nu afvragen waarom uit het staafdiagram bij het artikel volgt dat de uitstoot per reiziger per kilometer voor een treinreiziger hoger is dan de 30 gram CO2 die in de artikelen “Leaseauto, eigen auto, OV of fiets?” en “Zuinig met de trein” genoemd werd. Ook dat zal te maken kunnen hebben met dat er dit keer rekening mee gehouden is dat een deel van de stroom nog milieuvervuilend wordt opgewekt.
Hoe reis jij van en naar je werk (, school, studie, etc.) en is dat een duurzaam vervoermiddel? Of, heb je aanvullingen, op- of aanmerkingen, bijvoorbeeld over dit artikel, of over andere zaken? Plaats hieronder een reactie!
[1] http://www.iexgeld.nl/Artikel/117490/De-wereld-verbeteren-n-geld-besparen-auto-of-ov.aspx
[2] http://www.iex.nl
Kijk verder dan je neus lang is. Bvb ditisgeenfiets.nl