Leaseauto, eigen auto, OV of fiets?
LEASEAUTO, EIGEN AUTO, OV OF FIETS?
Het gevangenendilemma en woon-werkverkeer
Onlangs verscheen er een artikel , “Het gevangenendilemma (Prisoner’s Dilemma) en woon-werkverkeer”, over het zogenoemde gevangenendilemma (Prisoner’s dilemma) uit de speltheorie (micro economie) voor wat betreft de keuze tussen de auto, bus of fiets als vervoermiddel van en naar het werk. (Voor bijvoorbeeld school of universiteit geldt uiteraard hetzelfde.) In dat artikel werden bij de keuze een aantal afwegingen gemaakt, waaronder de afweging tussen tijd en ontspanning. In dit artikel zal De Groene Dagobert zich veelal beperken tot de keuze tussen geld en de impact op het milieu, voor wat betreft de keuze tussen leaseauto of overig vervoermiddel.
Leaseauto en andere regelingen
Velen kennen ‘m wel: de leaseauto, ofwel de auto van de zaak. Sommigen hebben in plaats van een leaseauto een andere goede regeling, zoals een volledig treinabonnement van de zaak (bijv. in de overheidssector). Anderen krijgen alleen de woon-werkkilometers vergoed. Welnu, welke regeling je ook geboden wordt, je hebt er altijd een eigen keuze in. Wel is het zo dat de ene regeling zonder bijkomende kosten ingeruild kan worden voor een andere en weer een andere regeling juist niet. Zo zul je als je een treinabonnement van de zaak/overheid krijgt wellicht niet kunnen kiezen voor een ‘afzien-trein-regeling’ als je liever met de auto reist, maar daarentegen bieden werkgevers die een leaseauto aanbieden vaak wel een ‘afzien-auto-regeling’ als je liever met de trein reist.
Leaseauto, eigen auto, OV of fiets?
Nu komt de vraag op, welke keuze, leasauto, eigen auto, OV, fiets, of misschien iets anders, is voor jou het meest voordelig? Naar de euro’s zul je het eerste kijken, want het gaat toch al gauw om enkele honderden euro’s per maand die we kwijt zijn aan vervoer. Het milieu krijgt dan een ondergeschikte rol en een beetje ‘Dagobert’ zou precies hetzelfde redeneren. Maar als we er rekening mee kunnen houden zonder dat het veel geld kost of zelfs geld oplevert, dan is het natuurlijk wel mooi meegenomen!
Welke afweging het voor jou persoonlijk wordt, dat kan De Groene Dagobert niet bepalen. Dat hangt van veel zaken af. Niet alleen van in hoeverre de werkgever je compenseert als je keuze anders is dan wat gebruikelijk is binnen de organisatie, maar ook zaken zoals tijd, ontspanning, de ligging van je huis en werk ten opzichte van het openbaar vervoer, of je wel of niet in de Randstad woont, in hoeverre je partner en/of kinderen nog apart reiskosten moeten maken als zij op stap willen terwijl jij naar je werk bent, etcetera. Wat De Groene Dagobert wel kan doen, is een aantal zaken op een rijtje zetten omtrent CO2 uitstoot en andere factoren die invloed hebben op de keuze voor leaseauto, eigen auto, OV, of fiets.
Leaseauto?
Allereerst dan de leaseauto, ofwel de auto van de zaak. Wat tegenwoordig helemaal in is, zijn zuinige leaseauto’s. Op de waterstofauto van de toekomst (zie artikel “Waterstofauto van de toekomst”) zul je nog even moeten wachten, maar toch zijn er al wel volop andere zuinige leaseauto’s beschikbaar. Zo’n leaseauto is voor velen een voordeel, niet zozeer omdat zo’n leaseauto goed is voor het milieu, maar vanwege de lage fiscale bijtelling van 14% van deze auto’s en in sommige gevallen zelfs geen bijtelling. Zo zie je maar weer, de fiscaliteit komt ook weer om de hoek kijken als het om de portemonnee gaat en om zaken die goed zijn voor het milieu, De Groene Dagobert-combi! Heel leuk die lage bijtelling die goed is voor de portemonnee en voor het milieu, maar dat is nog niet het enige waar je bij een leaseauto naar moet kijken. Je zult ook moeten kijken naar je eigen rijgedrag, want als je het liefst met 180 km/u van A naar B rijdt dan is die leaseauto zowel niet goed voor je portemonnee (omdat je zuinige auto dan opeens niet meer zo zuinig rijdt en omdat het dan bekeuringen regent), als dat het niet goed is voor het milieu. Daarnaast hebben sommige werkgevers een zogenoemde ‘klimaatneutraal-regeling’, die inhoudt dat als je met je leaseauto (iets of meer dan iets) minder zuinig rijdt dan volgens de fabrieksnorm van je lease auto, je dan daarover ook nog een bedrag bijbetaalt. En die fabrieksnorm kan soms liegen (te zuinig zijn) over het werkelijke verbruik van je leaseauto. Velen met een leaseauto betalen daarom jaarlijks een bedrag bij. Ben je daarentegen een echt hele nette en zuinige rijder, dan kan een zuinige leaseauto veel voordelen bieden, of je nou werknemer bent of een eigen zaak hebt.
Leaseauto of eigen auto?
Behalve voor een leaseauto, kun je kiezen voor een eigen auto. Als je recht hebt op een leaseauto, dan zou je indien je weinig kilometers aflegt, kunnen kiezen voor een afzien-auto-regeling, waarbij je dan een maandelijkse vergoeding van je baas krijgt uitgekeerd die in de plaats komt voor de leaseauto. Van die maandelijkse vergoeding kun je vervolgens een bedrag overhouden en dus in eigen zak steken indien je een klein oud autootje koopt en daar weinig kilometers mee maakt. De impact op het milieu als je voor een oud autootje kiest is enerzijds groter omdat het CO2 verbruik bijvoorbeeld 150 g/km is tegenover 100 g/km voor een zuinige auto of 50 g/km voor een zeer zuinige auto zoals de Plug-In Hybrid. Maar omdat je nu de brandstof zelf betaalt in plaats van dat je die ‘gratis’ van je baas krijgt bij een leaseauto, maak je misschien wel vier maal zo weinig kilometers als wanneer je een leaseauto zou hebben. In dat laatste geval is dan de oude bak zuiniger dan de leaseauto.
Leaseauto of OV?
Kijken we naar het OV, ofwel het openbaar vervoer, dan heb je ook nog te maken met CO2 uitstoot. Wel minder dan in de meeste gevallen met een leaseauto of eigen auto. Zo geldt per treinreiziger een uitstoot van 30 g/km. Dan ben je al gauw voordeliger uit dan met een leaseauto of ook een eigen auto. Maar zou je met zijn vieren carpoolend in een Toyota Prius Plug-In Hybrid naar het werk gaan, dan is opeens de leaseauto of eigen auto zuiniger (+/- 50 g/km delen door 4). Ook kun je als je niet zo vaak reist in plaats van voor een leaseauto of eigen auto kiezen voor een deelauto. Zie artikel “Deelauto voor vakantie steeds populairder”. Het ligt er dus maar net aan welke keuzes je maakt.
Leaseauto of fiets?
Naast de keuze voor leaseauto, eigen auto of OV is er nog een keuzemogelijkheid, mits je niet te ver van je werk woont: de fiets. Het allervoordeligste en beste voor het milieu is immers al het ongemotoriseerde verkeer. Je kunt daarbij denken aan hardlopen, skeeleren, etc., maar het meest voor de handliggende is voor de meesten dan toch wel de fiets. Zelf woont De Groene Dagobert nu op zo’n 50 kilometer afstand van zijn werk en hij zou het iedere dag kunnen fietsen, maar dan gaat de variabele ’tijd’ te zwaar in zijn nadeel wegen. Toen hij nog studeerde en op ongeveer 23 kilometer afstand van de universiteit woonde ging hij, ondanks dat hij gratis reizen met zijn OV-studentenkaart had, wel ongeveer een keer per week fietsend op en neer. Immers, een deel van de tijd ben je niet kwijt, omdat je die tijd kunt ‘bezuinigen’ op de tijd (en soms ook geld) die je buiten je werk/school/universiteit anders nog aan sport zou moeten besteden.
Kortom, leaseauto, eigen auto, OV of fiets, al met al zijn er veel mogelijkheden en hoe je het invult is afhankelijk van je persoonlijke en gezinssituatie. In dit artikel heeft De Groene Dagobert in ieder geval een aantal alternatieven voor je op een rijtje gezet!
Hoe verloopt jouw woon-werkreis (of bijv. woon-studie reis)? Per leaseauto, eigen auto, OV, fiets, of anders? En welke afwegingen heb jij gemaakt? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen? Plaats hieronder een reactie!
[…] de artikelen “Leaseauto, eigen auto, OV of fiets?” en “Het gevangenendilemma (Prisoner’s Dilemma) en woon-werkverkeer” heb je kunnen […]
[…] kort genoemd in het artikel “Leaseauto, eigen auto, OV of fiets?” , zuinige auto’s zijn vaak niet zo zuinig omdat de fabrieksnorm veel te positief is. Zie ook […]