Minder consumptie, meer groen

augustus 20, 2014 De Groene Dagobert Artikelen - Groen versus Dagobert

MINDER CONSUMPTIE, MEER GROEN

Minder consumptie

Consumptie, worden we er gelukkiger van of juist niet? Dat hangt er vanaf, zul je denken. Als het consumptie is die ons Bruto Nationaal Geluk vergroot, dan is dat goed mogelijk. Wat de term Bruto Nationaal Geluk inhoudt kun je uiteindelijk vinden via de pagina “Groen Geluk”. Verder geldt dat hoe meer realistische doelen consumenten hebben, hoe minder materialistisch ze worden. Daardoor wordt indirect de impact op het milieu verkleind.  Een Amerikaanse onderzoekster, Miriam Tatzel [1]  concludeerde dat het verheerlijken van extreem rijke mensen slecht is voor het milieu, omdat veel mensen dat proberen te imiteren door een hoog inkomen na te streven en spullen te kopen. Het materialistische zou ontstaan door de drang naar geld verdienen, met als gevolg dat men minder tevreden is met wat men heeft. Daardoor groeit dan op zijn beurt de drang naar meer spullen kopen, om de leegte te vullen. En die spullen zorgen uiteindelijk voor het afval en de vervuiling. De groep die daarentegen zuinig leeft zou gelukkiger zijn, doordat het nastreven van ervaringen in plaats van spullen goed voor het levensgeluk is. Het beleven van dingen is vaak goedkoper en unieker en daardoor waardevoller. Volgens het onderzoek zou het geluk toenemen tot een salaris van 56.000 euro en daarna niet meer.

Gelukkige consumptie

Of is het bovenstaande allemaal onzin? Ik denk dat wat de onderzoekster beweert zeker een grote kern van waarheid heeft, maar dat het allemaal niet precies is vast te stellen en vooral getallen (hier genoemd: salaris) enigszins kunnen afwijken. Nog een ander vraagstuk is of minder consumptie altijd beter betekent als het om het milieu en om geluk gaat. Het zal niet altijd maar in redelijk veel gevallen wel opgaan. Voor wat betreft de impact op het milieu zou je eens een kijkje kunnen nemen op de website van GoodGuide. Je kunt er verschillende producten bekijken zodat je kunt nagaan hoe duurzaam je scoort qua consumptie.

Duurzaam consumptie, ook echt duurzaam?

Maar dan nog moet je kritisch blijven. Zo zijn er tegenwoordig kleinere deodorantverpakkingen, maar waarvan de deo net zo lang mee zou gaan als bij de grotere verpakkingen. De hoeveelheid drijfgas die erin zit is ook minder dan bij de gangbare spuitbussen, tot wel de helft minder. Ook hebben ze tot 20 procent minder aluminium nodig. Als één miljoen gebruikers zouden overstappen op de kleinere verpakkingen, dan wordt daar een hoeveelheid aluminium mee bespaard waarmee jaarlijks 13.000 fietsen zouden kunnen worden gemaakt.  [2]  Is dat duurzame consumptie? De nieuwe spuitbusjes zijn onderdeel van het Unilever Sustainable Living Plan, waarmee men in 2020 de milieuimpact van de productie en het gebruik van de producten wil hebben gehalveerd ten opzichte van 2010.

Maar dan komt nu de “maar” ….. Feit is ook dat er per druk evenveel deodorant uit de verpakking komt als bij een grotere verpakking. In die zin wordt de milieuimpact van het gebruik van het product niet verminderd. Verder zou het zo zijn dat de kleine deodorant zachter en droger aanvoelt dan de grote deodorant. Compressie is daar de oorzaak van, die maakt dat het spul makkelijker de bus uitgaat. Het zou echter kunnen dat mensen twee keer zo lang gaan spuiten omdat het zo zacht aanvoelt. Het gevolg is dan niet alleen dat de milieuimpact van het gebruik niet verminderd, maar ook zal er dan net zo veel verpakkingsmateriaal gekocht blijven worden. Dus misschien dan toch geen duurzame consumptie.

 

Wat vind jij van het idee van minder consumptie, meer groen? In hoeverre gaat het op en in hoeverre vergroot het onze geluksbeleving? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen? Plaats hieronder een reactie!

 


[1]  http://www.nuzakelijk.nl/duurzaam/3848712/gelukkige-consumenten-beter-planeet.html
[2]  Trouw, de Verdieping, maandag 18 augustus 2014, afdeling “duurzaamheid & natuur”, pagina 8


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/