Magneetzweeftrein met groene stroom

mei 20, 2015 De Groene Dagobert Artikelen - Duurzaam vervoer

MAGNEETZWEEFTREIN MET GROENE STROOM

De Magneetzweeftrein

Alhoewel de zwevende auto anno 2015 nog wat vergezocht blijkt te zijn (zie artikel “Vliegen op tabakkerosine !”) bestaan er al wel zwevende treinen. Nou moet je daarbij niet denken aan treinen die willekeurig en zonder contact met de grond door de lucht kunnen vliegen, zoals de auto in de film “Back to the future 2”, maar wel aan treinen die op geringe afstand van de “rails” kunnen zweven. Een zogenoemde Maglev-trien, ofwel een magneetzweeftrein. Dat is overigens niet nieuw. De magneetzweeftrein werd al bedacht in 1935, enkele decennia daarna werden er proeven mee gedaan en pas in 2004 werd de magneetzweeftrein voor het eerst opengesteld voor publiek. Dat gebeurde in de Chinese stad Shanghai. [1], [2]  Wat wel nieuw is, dat is dat men nu de magneetzweeftrein wil gaan combineren met groene stroom. [3]

De Magneetzweeftrein in vacuüm

De magneetzweeftrein kun je wel zien als een technisch hoogstandje. Door de werking van mageneten zweeft de trein, waardoor er geen weerstand is door wrijving met de rails, zoals dat bij een gewone trein wel het geval is. Maar nog spectaculairder wordt het wanneer de magneetzweeftrein door een vacuüm tunnel gaat rijden. Dan is er geen luchtweerstand en dat betekent dat de snelheid nog meer zal bedragen dan bijv. 400 kilometer per uur, namelijk zo’n 2.000 km/u.

De connectie met groene stroom

Dat is behoorlijk snel, maar wat heeft het te maken met groene stroom? Het idee is dat met overtollige groene stroom (zoals in de zomer, wanneer de zonnepanelen veel energie uit de zon halen) de magneetzweeftrein in beweging kan worden gezet. Dat kost dan energie, maar zodra de trein rijdt, dan blijft deze lang rijden (er is immers niet of nauwelijks lucht- of wrijvingsweerstand) en op zeer hoge snelheid. Daardoor ontstaat kinetische energie. [4]  De kinetische energie kan vervolgens benut worden in perioden waarin er een tekort aan energie is, zoals de winter. Een leuk en innovatief idee dus!

 

Wat vind jij van de Maglev-trein met groene stroom? In welk jaar denk je dat we met 2.000 kilometer per uur in een Maglev-trein door een tunnel razen, met groene stroom? Of heb je aanvullingen, op- of aanmerkingen, over dit artikel, of over iets anders? Plaats ook dan hieronder een reactie!

 


[1]  http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetzweeftrein
[2]  http://nl.wikipedia.org/wiki/Maglev
[3]  http://www.nu.nl/ondernemen/4048811/ecn-presenteert-energietrein-groene-stroom-mee-slaan.html
[4]  De opgewekte kinetische energie is rechtevenredig met massa en het kwadraat van de snelheid.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie.
Bij een hoge snelheid, zoals de 2.000 km/u van de magneetzweeftrein, kan de kinetische energie dus flink oplopen.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Powered by http://wordpress.org/ and http://www.hqpremiumthemes.com/