Windmolens op diesel
Windmolens op diesel
Windmolens op diesel. Klinkt deels duurzaam, maar als je dat laatste leest…. dan vooral niet! Vandaag was op het NOS achtuurjournaal [1] te zien dat er een flinke reeks windmolens ingewijd zou worden in het Noordzeegebied bij Noord-Duitsland. Windmolens die deel uitmaken van een windmolenpark, 15 kilometer voor de kust van Borkum. Een groot windmolenpark, want het is goed voor 108 megawatt, wat gelijk staat aan de stroomvoorziening voor 120.000 huishoudens. De windmolens zijn inderdaad nu gereed voor gebruik. Op één dingetje na. Een groot ‘dingetje’. Tip alvast: verwacht maar niet dat de energie die daar opgewekt wordt 100% duurzaam is.
Wat is er loos? Het windmolenpark, genaamd Riffgat, is niet aan het stroomnet aangesloten. Daardoor kan er geen stroom geproduceerd worden. En evenmin worden ontvangen. Jammer dat zo’n grote energiebron nog niet is aangesloten, maar dan wachten we toch gewoon even tot het gereed is?
Dat kan, maar dat zal niet “even” zijn. En wanneer de wieken van de windmolens lange tijd stilstaan, dan gaan ze roesten door de zoute zeelucht.[2] Dus moeten de wieken nu zonder stroom gaan draaien. Om dat te verwezenlijken wordt er een dieselgenerator op aangesloten en die zou goed zijn voor een verbranding van 22.000 liter niet-duurzame energie per maand. Van de critici op het gebied van duurzame energie lees ik dan nu ook al berichten op het internet in de trend van “draaiden de windmolens eerst op subsidie, nu ook al op diesel”. Windmolens op diesel is dan niet zo’n geslaagd idee om meer voorstanders voor duurzame energie te krijgen.
Wat de aansluiting op het stroomnet vertraagt zijn oude vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog. Deze vliegtuigbommen, afgeworpen door de geallieerden, zijn terecht gekomen op de zeebodem. De zeekabels die de verbinding met het vaste land moeten verzekeren kunnen dan niet aangelegd worden. De regering van Nedersachsen heeft grote vraagtekens bij deze uitleg en houdt de netwerkverdeler Tennet verantwoordelijk.
Erg ‘Groen’ is de opwekking met diesel niet en ‘Dagobert’ is het ook niet. Volgens premier Stephan Weil van de SPD-partij in Nedersachsen zal namelijk de stroomverbruiker voor een deel van de kosten moeten opdraaien. Als burger dus niet erg goed voor je portemonnee! De heer Weil klaagde ook over de wirwar en ondoordachte planning bij de energieomschakeling. Een beetje ondoordacht is het inderdaad wel. Vergelijk het met de aankoop van een dure Fyra-trein wanneer het spoor nog niet zou zijn aangelegd. (Gelukkig kwam dat er dan niet ook nog bij wat betreft het Fyra debacle.)
In het gunstigste geval dan draaien de windmolens op diesel voor ongeveer een half jaar. Als alles goed gaat en als het weer meezit, er hangt dus wat vanaf, dan zouden vanaf volgend jaar februari de windmolens op wind en niet op diesel kunnen draaien.
Voor wie een beetje Duits verstaat vond ik ook nog het volgende filmpje over de windmolens op diesel:
Wat vind jij? De diesel kost geld in plaats van dat de windmolens nu energie opleveren. Maar als men de windmolens laat roesten kost dat misschien nog veel meer geld (“Dagobert”). Daar staat tegenover dat het duurzamer is om de diesel niet te gebruiken (“Groen”).
[…] Het zou ook nog kunnen dat op termijn de Duitse groene stroom helemaal niet meer zo goedkoop is. De duurzame markt is nog lang niet volwassen en het zou goed kunnen dat Nederland op termijn grote sprongen gaat maken, nu het duurzame besef vanaf de onderkant, de consument, steeds meer begint te groeien. Daar komt bij dat Duitsland onlangs een flinke blunder heeft gemaakt bij een windmolenproject op de Noordzee. Windmolens die helemaal gereed waren op één dingetje na: de verbinding naar het vaste land. Iets wat duur maar niet bepaald duurzaam uitpakt: de windmolens minimaal een aantal maanden lang voorzien van diesel! Dit zal een lage prijs voor groene stroom niet ten goede komen. Voor meer informatie daarover, zie het artikel “Windmolens op diesel”. […]
[…] de artikelen Windmolens op diesel en Duitse groene stroom –> slecht voor Nederland? heb je kunnen lezen over duurzame […]