Heeft de elektrische auto overheidsprikkels nodig?
HEEFT DE ELEKTRISCHE AUTO OVERHEIDSPRIKKELS NODIG?
Elektrische auto –> met of zonder overheisprikkels?
De elektrische auto is in opkomst, dat is duidelijk. Dat heb je in een aantal artikelen binnen het thema Duurzame energie kunnen lezen. Maar is de opkomst dusdanig dat overheidsprikkels niet meer nodig zijn? Ja en nee. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker gevonden voor de Nederlander, maar financiële prikkels, al dan niet in de vorm van overheidsprikkels, zijn wel erg fijn. Hierover, en ook over de populariteit van de elektrische auto in algemene zin, zijn een aantal stellingen geweest. Zie “Stelling 15”, “Stelling 31” en “Stelling 34”. Daarnaast kunnen praktische voordelen zoals moeilijker lange afstanden kunnen rijden een belemmering zijn om voor de elektrische auto te kiezen. Zie artikel “Elektrisch rijden? Leuk, maar ik nog niet.”. Overheidsprikkels zijn niet noodzakelijk, maar overheidsprikkels kunnen de consument wel net dat ene extra zetje geven, zoals praktische voordelen als het makkelijker kunnen parkeren van je elektrische auto.
Overheidsprikkels voor oplaadpalen?
Zoals gezegd, overheidsprikkels zouden er kunnen zijn op het gebied van het makkelijker kunnen parkeren van je elektrische auto. Daarmee bedoelt De Groene Dagobert het parkeren bij een oplaadpaal. Dus parkeren en opladen tegelijk. En de uitrol van oplaadpalen valt inderdaad wat tegen. [1] Illustratief in dit kader is de rol van de stichting e-laad. Het was vanaf 2009 een gezamenlijk initiatief van vrijwel alle netbeheerders om tot 2012 zo’n 10.000 publieke laadpalen neer te zetten in Nederland, waarna de stichting zichzelf zou opheffen. Het genoemde aantal is bij lange na niet gehaald (2.300 laadpalen) en de stichting bestaat nog.
Overheidsprikkels voor de aanschaf?
Wellicht zijn er niet alleen overheidsprikkels nodig voor de laadpalen, maar ook overheidsprikkels voor de aanschaf van een elektrische auto. Zoals je ook in het artikel “Elektrisch rijden? Leuk, maar ik nog niet.” hebt kunnen lezen, zijn de aanschafkosten de grootste belemmering. Er zijn ook mensen die ‘m gratis willen. [2] (zie voetnoot). De hybride Lexus, een halfelektrische auto dus, is flink in populariteit toegenomen bij dieven. Alhoewel bij de auto’s waar wel voor betaald wordt te zien is dat de verkopen toenemen, worden doelstellingen iedere keer bijgesteld. Zo was in 2009 het doel nog 1 miljoen elektrische voertuigen in 2020, maar is dat inmiddels opgeschoven naar 2025.
Wat voor overheidsprikkels?
Wat voor overheidsprikkels heeft de elektrische auto nodig? Maar eerst de vraag: heeft de elektrische auto overheidsprikkels nodig? Immers, de overheid kan minder geld in de schatkist nu niet goed gebruiken. Overheidsprikkels verhogen het begrotingstekort alleen maar verder. En de markt kan ook zijn werk doen, een kwestie van vraag en aanbod. De uitbreiding van het aanbod van elektrische auto’s zet door, dus bij gelijkblijvende vraag zullen de prijzen dan dalen. Maar de vraag neemt ook toe, dus dan is het de techniek die moet verbeteren om de auto’s goedkoper te maken. Dus op dit moment nog, in tijden dat de elektrische auto nog duurder is dan een niet-elektrische auto, kunnen overheidsprikkels wel degelijk helpen. Hierbij kun je denken aan overheidsprikkels in concrete vorm, zoals substantiële subsidies voor de installatie van laadpalen, garanties voor de restwaarde van de auto’s, een meerjarig systeem van positieve en negatieve prikkels en quota voor gemeentes, netbeheerders en bedrijven. [1]
Wat vind jij van overheidsprikkels voor de elektrische auto? Ben je wel of geen voorstander van overheidsprikkels en zo ja, in hoeverre? Of, heb je aanvullingen, op- of aanmerkingen, bijvoorbeeld over dit artikel, of over andere zaken? Plaats hieronder een reactie!
[1] Technisch Weekblad, jaargang 44, 29 november 2013
[2] “http://nos.nl/video/601778-stijging-aantal-autodiefstallen.html”
Geef een reactie