Duurzame kleding
DUURZAME KLEDING
Duurzame kleding
Duurzame kleding, dat is niet iets waarmee winkels veel reclame maken. Meestal is het reclame voor een lage prijs. De grootschalige productie van goedkope kleding is echter niet altijd even gunstig voor leefmilieu en mens. Zo was er afgelopen april de ramp met een kledingfabriek in Bangladesh. In een keer werd duidelijk onder welke barre omstandigheden onze mode wordt gemaakt. Mogelijk leidt deze gebeurtenis tot een omslag in het denken en doen. Met zijn of haar koopgedrag kan de consument een doorslaggevende rol hierin spelen. Mits er wat te kiezen valt.
Duurzame trend
Bij de ramp in Bangladesh betrof het de arbeidsomstandigheden die niet op orde waren. Behalve “groen” is een eerlijk productieproces ook onderdeel van het woord “duurzaam” en daar werd in dit geval zeker niet aan voldaan. Het beeld van de ramp staat sindsdien symbool voor slechte werkomstandigheden als gevolg van goedkope mode. En dat beeld is blijven hangen. Zo zijn de verkopen bij twee fair trade-kledingwinkels van Guido Keff van Nukuhiva (winnaar van de Triodos Hart-Hoofdprijs 2013; voor meer over de Triodos Hart-Hoofdag, zie artikel “De Triodos Hart-Hoofddag”) in Utrecht en Amsterdam gestegen vergeleken met voorgaand jaar. [1] De extra omzet als gevolg van de publiciteit omtrent Bangladesh wordt geschat op zo’n 20 procent. De ramp is hiermee als het ware een reclamecampagne geweest voor duurzame kleding. Keff schrijft: “Door onze keuze voor duurzaam hebben we minder last van de crisis dan concurrenten. Crises maken mensen bewuster in hun keuzes van wat ze dragen en eten.” Daar zit wat in. Waren we voor de crisis nog een ‘consumptiemaatschappij’, nu is dat wel anders.
Duurzame kleding: je invloed als consument
Duurzame kledingmerken en winkels zijn op dit moment echter nog nauwelijks te vinden in de winkelstraat. Hoe kun je als consument dan bijdragen aan een eerlijke / duurzame kledingindustrie? Een van die dingen is het zogenoemde Bangladesh Veiligheidsakkoord, wat in mei 2013 is opgesteld en inmiddels door zo’n 70 kledingmerken en –ketens is getekend. Het bedrijf Clean Clothes Campaign, de internationale benaming van de wereldwijde beweging voor eerlijke kleding, stelde dit veiligheidsakkoord mede op. Wanneer er ‘oneerlijke’ kleding in je kast hangt, dan kun je een mailtje sturen naar dat bedrijf om je stem te laten horen. Wil je al die moeite niet doen? Dan helpen alle vormen van recycling, zoals het niet weggooien maar weggeven van kleding en het kopen van tweedehandskleding natuurlijk ook al.
Duurzame kleding: je invloed als belegger
Als belegger kun je ook je steentje bijdragen aan duurzame productie van kleding. Zo verleent de Triodos Bank kredieten aan ondernemers die duurzaam kleding produceren. Je zou naast je groene aandelen (de P van Planet, zie artikel “Groen beleggen in aandelen”) ook in aandelen van de Triodos Bank kunnen beleggen die behalve voor de P van Planet ook goed zijn voor de P van People. In dit geval zijn het dan geen aandelen maar certificaten, maar invloed heb je hoe dan ook. Zo stimuleert de Triodos Bank duurzame kleding via financieringen aan winkels door invloed uit te oefenen bij grote concerns. Zo worden die grote concerns wat duurzamer.
Ook kun je via duurzame beleggingsfondsen (zie artikel “Groen beleggen in beleggingsfondsen”, categorie “sociaal ethisch beleggen”) je invloed uitoefenen.
Duurzame kleding: ook groen!
Maar De Groene Dagobert kent uiteraard extra punten toe aan kleding die ook duurzaam in de zin van “groen” is! Voor duurzame kleding die daaraan voldoet, is het van belang om te kijken naar het begin van de keten: de grondstoffen. Aan de fair-trade-productie van schone grondstoffen kun je bijvoorbeeld bijdragen door te beleggen in het Triodos Sustainable Trade Fund. Hiermee wordt belegd in organisaties die het katoen voor de duurzame kleding biologisch inkopen.
Al met al dus mogelijkheden genoeg om duurzame kleding te stimuleren.
Tot slot hieronder een filmpje waarin je kunt zien waaraan mensen denken bij duurzame kleding, met vervolgens een uitleg van wat duurzame kleding echt inhoudt:
Wat vind jij van duurzame kleding en in hoeverre ben jij hier bewust mee bezig? Of heb je andere aanvullingen, op- of aanmerkingen? Plaats hieronder een reactie!
[…] voor stuk interessant. Een jurk van zonnecellen zou bijvoorbeeld een leuke combinatie zijn van Duurzame kleding en duurzame energie. Toch zal De Groene Dagobert zich in dit artikel moeten beperken tot één idee […]
[…] “Groen beleggen in beleggingsfondsen”, “De Triodos Hart-Hoofddag” en “Duurzame kleding” heb je een indruk kunnen krijgen van wat de Triodos Bank zoal financiert. De Triodos Bank […]
[…] of herwinbare grondstoffen waar geen kinderarbeid aan te pas is gekomen (zie ook artikel “Duurzame kleding”). Het zijn stuk voor stuk thema’s waarover je kunt lezen op de website van De Groene Dagobert. […]
Website Messaging Service
How It Works:
Selection: We identify relevant websites and companies that match your target audience.
Message Delivery: We dispatch meticulously written messages through the contact forms on these sites.
Message Optimization: We enhance the messages to adhere to best practice standards, boosting response rates.
Results: You are provided with regular updates on the sent messages and the responses they generate.
Advantages:
Targeted Approach: Direct contact with potential customers within your target audience.
Time-Saving: You don’t have to worry about searching for contact information or writing messages.
Cost-Effective: A cost-efficient method to broaden your reach without a hefty marketing budget.
Reasons to Select Us:
We possess expertise in creating and handling successful contact marketing campaigns. We tailor each message to address your unique needs. We prioritize a personal approach and aim to assist you in reaching your business objectives.
Don’t hesitate to get in touch with us on Telegram t.me/Contactwebsitemarketing
Or if you don’t feel comfortable with clicking links in emails,
you can also look me up on Telegram @Contactwebsitemarketing
We wish you a very nice day!
Greetings
Team Contact Website Marketing.